درخت گفت: زنده ام

زنده بودن رسم می خواهد گاهی هم رسوم. اما رسمِ زندگیِ ما چیست؟

درخت گفت: زنده ام

زنده بودن رسم می خواهد گاهی هم رسوم. اما رسمِ زندگیِ ما چیست؟

پاسخ به دو شبهه پوششی از کلام مطهر

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۵۴ ب.ظ


 حجاب در اسلام آن چیزی است که سبب رشد و شکوفایی می شود نه باعث فلج کردن نیروی اجتماع. بدیهی است که این حجاب به معنای پوشش  صرف نیست.بلکه یعنی زن در معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و خودنمایی نکند،متین باشد و در لباس پوشیدنش هدف تهییج و تحریک نداشته  باشد وخلاصه به قول شهید،"زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد."

شبهه اول:چرا دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است؟ نکته اول اینکه در اسلام از مردان هم خواسته شده مراقب نگاه هایشان باشند.همان جا که در قرآن کریم، خداوند می فرماید:" قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اَللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ." یعنی به مردان با ایمان بگو:"دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند، که این برای آنان پاکیزه تر است، زیرا خدا به آنچه می کنند آگاه است."(سوره نور،آیه 30(
اما از سوی دیگر میل به خودنمایی و خود آرایی مخصوص زنان است. چون " از نظر تصاحب قلبها مرد شکار است و زن شکارچی. " پس به حکم طبیعت خاص خود و حس شکارچی گری اش می خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته سازد.به همین دلیل انحراف تبرج و برهنگی از انحراف های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آن ها مقرر گردیده است.

 شبهه دوم:چرا اسلام دستوری داده است که مانع فعالیت زنان به عنوان عضوی از جامعه شود؟ در واقع این شبهه اصلا واقعیت ندارد؛ چون حجاب ابدا مانع فعالیت زن نمی شود بلکه پویایی جامعه را افزایش می دهد و  باعث فعالیت مفید اجتماعی مردان و زنان در کنار هم خواهد بود.
به نقل مستقیم از شهید: اگر پسر و دختری در محیط جداگانه ای تحصیل کنند و یا فرضا در یک محیط درس بخوانند و دختران بدن خود را بپوشانند و هیچ گونه آرایشی نداشته باشند بهتر درس می خوانند و فکر می کنند و به سخن استاد گوش می دهند یا وقتی که کنار هر پسری یک دختر آرایش کرده با دامن کوتاه تا یک وجب بالای زانو نشسته باشد؟!...اگر باور ندارید از کسانی که در این محیط ها هستند بپرسید.

به قول شهید، "اگر زن قصد و عمد نداشته باشد، پوشیدن یک لباس ساده که تمام بدن و سر،جز چهره و دو دست تا مچ را بپوشاند، مانع هیچ فعالیت بیرونی نخواهد بود.بلکه برعکس، تبرج و خودنمایی و پوشیدن لباس های تنگ و مد های رنگارنگ است که زن را به صورت موجودی مهمل و غیر فعال در می آورد که باید تمام وقتش را مصرف حفظ پزیسیون خود کند."

این موضوع پدیده ای است که خود من هم هر روز با آن سر و کار دارم و در دانشگاه، دختران زیادی را می بینم (چادری و غیر چادری) که چه در کلاس، چه در استراحت ها، چه در نمازخانه در حال تجدید آرایشهایشان هستند..آرایش هایی که گاهی نه تنها باعث زیبایی نیست بلکه حتی زیبایی خودشان را هم می پوشاند

 

منبع:کتاب 240 اصل خانوادگی در اندیشه مطهر ، با گرد آوری شیخ عبد المجید برازجانی


به قلم خانم هانیه حسین زاده

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی